درخت انجیر معابد

در سواحل خلیج فارس و دریای عمان درختانی مشاهده می شوند که بیش از صد سال قدمت دارند و اغلب در نزدیکی زیارتگاه ها و یا در داخل معابد هند قرار دارند .این درخت که در زبان محلی کارگ نیز گفته می شود گیاهی ای است که از هند شرقی نشات می گیرد و یکی از بلند ترین درختان در جنگل های بارانی است،که برای دیدن یکی از نمونه های زیبای آن می توان بلیط هواپیما چابهار تهیه و بازدید میدانی از این پدیده به عمل آورد.

این درختان به اشکالی عجیب و متفاوت و با نام های گوناگونی مانند انجیر معابد ،بادیان،مکر زن،لیلک و لور شناخته می شود.

پوست این درختان صاف و خاکستری ،برگ های آن درشت تخم مرغی شکل و میوه آن کوچک به اندازه فندق بوده و شیرین و قرمز یا نارنجی رنگ است.چرخه زندگی این گونه درختان غیر معمول بوده و شاخه های آن به جای آنکه به آسمان نگاه کنند از روی زمین پریده و دوباره در زمین فرو می روند.پس از فرورفتن شاخه ها در زمین ،ساقه دیگری از آنها خارج می شود که تنه ای منحصر به فرد و تکه تکه دارد.درخت انجیر معابد را می توان در روستای تیس،رمین،لیپار و کهیر (در نزدیکی کنارک)مشاهده کرد.

تاریخچه و شرایط رشد انجیر معابد

این درخت که بیشتر در هند و آسیای جنوب شرقی می روید در زمان سلسه های تیموری و سلجوقیان در ایران جا گرفت و امروزه در قشم ،کیش و چابهار مشاهده میشود و برای رشد به هوای گرمسیری با رطوبت شدید نیازمند است. انشار این درخت نیز توسط پرندگان صورت می گیرد زیرا انجیر منبع غذایی برای پرندگان است و دانه ها توسط آنها توزیع می شود.همچنین به گفته بوداییان محافظان این درخت به روشنایی خواهند رسید چرا که بودا پس از تلاش های زیاد برای یافتن معنای معنوی زندگی خود، زیر سایه درخت بودی در هند نشست تا زمانی که این تجربه را به دست آورد و در آنجا به روشنگری دست یافت، در آنجا ماند.و این درخت را پرسش کرد و از آن لحظه بودیسم متولد شد.این نوع درخت در ابتدا تنها یک تنه است اما کم کم به درختی با چندین ساقه تبدیل می شود و شرایط رشد بسیار منحصر به فردی داشته که قدمت طولانی و شکل ظاهری آن گردشگران زیادی را مجاب به خرید بلیط هواپیما و دیدن آن از نزدیک کرده است.

در گذشته اهالی به امید اجابت دعا هایشان پارچه هایی را به شاخه درخت می بستند و از میوه آن به عنوان دهان شویه استفاده میکرده اند.

دلیل نام گذاری درخت انجیر معابد

علت این نام گذاری به زمان بودا برگشته و یکی از مشهور ترین این درخت ها یعنی درخت انجیر مقدسی که قدمت آن به ۲۸۸سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد و معابد نام گرفته چون این درخت در معبد ماهابودی قرار داشته است.

بهترین زمان بازدید از درخت انجیر معابد

بهترین زمان بازدید از این پدیده طبیعی بکر زمانی است که این درختان میوه داشته و می توانید طعم میوه های آن را نیز درکنار دیدن خود درخت بچشید.

همچنین با توجه به شرایط آب و هوایی این منطقه بهتر است در فصول سرد سال به آنجا سفر کنید تا گرمای طاقت فرسا و آب و هوای مرطوب آن مانعی برای  لذت بردن از سفرتان نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *